Goed en deugdelijk werk

Naast de eisen uit het Bouwbesluit 2012 moet een aannemer voldoen aan de eis om ‘goed en deugdelijk werk’ te leveren. In veel bouwconflicten speelt deze eis een rol. Wat ‘goed en deugdelijk’ precies inhoudt, is lastig te omschrijven. Dit hangt namelijk sterk samen met de kenmerken van een bouwproject. Wat goed en deugdelijk in de praktijk is, is soms af te leiden uit jurisprudentie. De verwachtingen over het resultaat van een opgeleverde woning verschillen daarom nog wel eens tussen consument en bouwer. Hoewel de bouwer zo goed mogelijk rekening probeert te houden met de wensen van een (toekomstige) bewoner, kunnen er altijd ongemakken optreden die de bouwer niet had voorzien. Daarnaast beschikt de bewoner/ koper meestal niet over de inhoudelijke kennis die de bouwer wel heeft.

 

Een conflict ontstaat bijvoorbeeld wanneer de bouwer vindt dat de werkzaamheden gereed zijn, maar de bewoner/ koper niet tevreden is met het resultaat. Een verschil in kennis kan daarvan de oorzaak zijn. De bewoner heeft niet altijd de kennis om zich het resultaat op voorhand voor te stellen en begrijpt dan pas wat het resultaat is als het klaar is. Er zijn ook andere mogelijke oorzaken van conflict, bijvoorbeeld dat de bouwer zijn werk niet goed heeft gedaan, dat het materiaal niet goed is of dat er iets mis is met het ontwerp. Dit soort situaties kunnen ertoe leiden dat bouwer en bewoner/ koper uiteenlopende verwachtingen hebben over het eindresultaat.

 

Goed en deugdelijk werk is lastig te definiëren, omdat het afhangt van de omstandigheden. Bijvoorbeeld: is het nieuwbouw of renovatie? In de bouw zegt men: goed en deugdelijk werk moet ‘in het werk’ beoordeeld worden. Er is echter wel jurisprudentie beschikbaar; arbiters hebben vele uitspraken gedaan over wat de klant (de ‘bewoner’) mag verwachten. De jurisprudentie is daarom ook gebruikt in diverse afwegingen.

 

Waar iedereen het over eens lijkt te zijn, is dat ‘goed en deugdelijk’ verder gaat dan wat in het Bouwbesluit 2012 wordt gevraagd, maar ook verder dan wat in het bestek of het contract staat. Een omschrijving zou kunnen zijn: kwaliteit van werk dat bewoners redelijkerwijs mogen verwachten.

Register bouwkundig inspecteurs (Rbi) zijn op persoonsinveau gecertificeerd. Zij hebben de juiste kennis en kunde om bij een bouwgeschil op te treden. Door kwaliteit, kennis en kunde in te schakelen kan men vaak eenvoudig een bouwgeschil oplossen en een lange en dure (juridische) strijd voorkomen.

Keuzevrijheid & transparantie


Het NRBI heeft als doel zijn leden vindbaar en boekbaar te maken voor aanvragers. Een opdracht komt tot stand tussen aanvragers en de gekozen zelfstandig Register Bouwkundig Inspecteurs. Transparantie en keuzevrijheid zijn belangrijk. U kiest zelf de Rbi-er. Door dit mogelijk te maken waarborgen wij de objectiviteit van de Register Bouwkundig Inspecteurs.

Zoek Rbi-er Leden