Nieuwe wet tegen misleiding bij online boeken bouwkundige keuringen: dit verandert er

Geplaatst op: 30-05-2022
Veel consumenten laten zich bij een online aankoop leiden door reviews van andere woning kopers. Onduidelijk is vaak of het om een betrouwbare review of fake review gaat bij bouwkundige keuringen. Vaak is ook niet duidelijk met welke bouwkundig inspecteur je nu precies in zee gaat. Daarom geldt er vanaf 28 mei een nieuwe wet die consumenten moet beschermen tegen misleiding bij online boeken van een (gecertificeerde) bouwkundig inspecteur.

Nieuwe regels

Met de komst van de nieuwe wet worden de regels voor webwinkels en online aanbieders van bouwkundige expertises, webwinkels en websites uitgebreid en verduidelijkt. Een greep uit de nieuwe regels:
Als de webwinkel reviews van consumenten op zijn site plaats, moet hij vertellen of (en hoe) hij controleert dat deze reviews van consumenten zijn, die het product echt hebben gebruikt of gekocht.
 
Digitale platforms moeten nagaan en meedelen of de aanbieder van een product een consument of een handelaar is, of de Europese consumentenregels van toepassing zijn, en welke partij de verplichtingen uiteindelijk zal nakomen.
 
Digitale platforms, maar ook aanbieders van een online zoekfunctie (denk aan vergelijkingssites), moeten aan de consument informatie verstrekken over de belangrijkste parameters ter bepaling van de rangschikking van een zoekopdracht.
 
Consumenten moeten worden geïnformeerd over het feit dat de prijs van een gepersonaliseerd aanbod, is vastgesteld aan de hand van geautomatiseerde besluitvorming.
Bij aanbiedingen ('van...voor') moet de handelaar als referentieprijs (de 'van'- prijs) de laagste prijs hanteren die door hem is toegepast gedurende een periode van ten minste dertig dagen voorafgaand aan de prijsvermindering.
 

Extra informatieverplichtingen

Uit het bovenstaande rijtje blijkt online platforms vanaf 28 mei veel extra informatie moeten geven. Deze informatie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden verstrekt. De informatie kan dus niet in algemene voorwaarden worden ‘weggestopt’. Als een of meer van de informatieverplichtingen niet is nagekomen, dan is er vaak sprake van een oneerlijke handelspraktijk. In dat geval kan de consument de overeenkomst vernietigen.

Boete voor valse (fake) reviews

Uit de wet volgt bovendien dat online platforms een forse boete kunnen krijgen als de regels niet nakomen, bijvoorbeeld omdat ze valse (fake) reviews tonen. Het toezicht daarop wordt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) uitgevoerd. Het is dus verstandig om je goed te laten informeren over deze nieuwe regels! 

Regel 1: Als stichting NRBI een reviews van consumenten op zijn site plaats, moet hij vertellen of (en hoe) hij controleert dat deze reviews van consumenten zijn, die het product echt hebben gebruikt of gekocht.

Antwoord: Binnen het expertise register van Nederlands Register Bouwkundig Inspecteurs worden alleen gevalideerde reviews getoond. Alleen consumenten en zakelijke partijen kunnen een review (vrijblijvend) plaatsen na het beschikbaar stellen van het bouwkundig rapport en betaling.  De aanvrager krijgt na het inzien van het rapport drie keer een verzoek tot een vrijblijvende review. 

Hoe werkt het?

Een consument of aanvrager kan een online expertise dienst, zoals bijvoorbeeld een bouwkundige keuring of een ander deskundigenonderzoek, online boeken op basis van beschikbaarheid.
 
  • De expert komt eerst op locatie de opname doen. Na opname maakt de expert een expertiserapport;
  • Afhankelijk van welke dienst dient er vooraf of achteraf betaald te worden voor de expertise dienst.
  • Na het online beschikbaar stellen van het expertiserapport kan de consument / aanvrager het rapport downloaden; 
  • Na het beschikbaarstelling van het expertiserapport krijgt de consument een vrijblijvend verzoek tot het schrijven van een beoordeling/review van de expert.
  • Zo weten bezoekers van stichting NRBI dat ze een bouwkundig inspecteur kunnen vinden op basis van echte beoordelingen. 

Reviews bouwkundige keuring

  • Na het schrijven van een beoordeling krijgt de expert hiervan bericht.
  • Bij een negatieve beoordeling krijgt een validatiemedewer binnen het expertise register bericht. Deze controleert of de negatieve review gepast is, ofwel er mag geen onheus taalgebruik e.d. worden toegepast. Na controle wordt ook de negatieve review van een expert online gezet.
  • De register bouwkundig inspecteur kan hier op reageren. Maar dit hoeft niet!
  • Krijgt een register bouwkundig inspecteur vaak een negatieve review dan wordt deze inspecteur cq certificaathouder nader beoordeeld in het kader van kwaliteit door toezicht door het NRBI.
Regel 2: Digitale platforms zoals stichting NRBI moeten nagaan en meedelen of de aanbieder van een product een consument of een handelaar is, of de Europese consumentenregels van toepassing zijn, en welke partij de verplichtingen uiteindelijk zal nakomen.

Antwoord: Het expertiseregister maakt gebruik van een online (ICT) portal lextool. Een consument/aanvrager kan middels een online boekingsmodule zelf zijn of haar expert kiezen. Er komt een overeenkomst tot stand tussen de aanvrager (consument) en expert binnen het expertiseregister (ER). De dienst (product) wordt gecontroleerd door een serviceprovider (Loyalexperts.com) namens het NRBI. Deze serviceprovider ziet toe  op nakoming van afspraken, planning en afronding van de dienst binnen het expertise register. Daarnaast ook of de dienst conform Europese consumentenregels aanvaard en uitgevoerd wordt door de zelfstandige expert.

Regel 3: Digitale platforms, maar ook aanbieders van een online zoekfunctie (denk aan vergelijkingssites), moeten aan de consument informatie verstrekken over de belangrijkste parameters ter bepaling van de rangschikking van een zoekopdracht.

Antwoord: Binnen het expertiseregister (ICT portal lextool) kan een zelfstandig expert zich vindbaar maken op de volgende parameters. Met deze parameters kan een consument/aanvrager een expert kan vinden.

  • Expertise branche;
  • Expertise zoekwoorden/tags;
  • Beschikbaarheid per dag, week en maand.
  • Werkgebied hemelsbreed / afstand tot het object;
  • Werkgebied op provincieniveau;
  • Prijs per expertise dienst op basis van inhoud, m2 of start tarief met vervolgtarief;
  • Reviews / beoordelingen van experts;
Regel 4: Consumenten moeten worden geïnformeerd over het feit dat de prijs van een gepersonaliseerd aanbod is vastgesteld aan de hand van geautomatiseerde besluitvorming.

Antwoord: Binnen het expertiseregister tool (lextool) wordt het gepersonaliseerde aanbod getoond op basis van:

  • Bedrijfsprofiel;
  • Expertise branche;
  • Expertise zoekwoorden/tags;
  • Beschikbaarheid per dag, week en maand.
  • Werkgebied hemelsbreed / afstand tot het object;
  • Werkgebied op provincieniveau;
  • Prijs per expertise dienst op basis van inhoud, m2 of start tarief met vervolgtarief;
  • Reviews / beoordelingen van experts;
Vraag 5: Bij aanbiedingen ('van...voor') moet het platform als referentieprijs (de 'van'- prijs) de laagste prijs hanteren die door hem is toegepast gedurende een periode van ten minste dertig dagen voorafgaand aan de prijsvermindering.

Antwoord: Binnen het expertise register (ER) tool (lextool) worden aanbiedingen  ('van...voor') niet getoond. De expert kan bij een expertisedienst een prijs bepalen op een staffelgrootte, al dan niet met een vervolgtarief per half uur, uur ect.

Register Bouwkundig Inspecteur

 

 

Terug naar overzicht

Keuzevrijheid & transparantie


Het NRBI heeft als doel zijn leden vindbaar en boekbaar te maken voor aanvragers. Een opdracht komt tot stand tussen aanvragers en de gekozen zelfstandig Register Bouwkundig Inspecteurs. Transparantie en keuzevrijheid zijn belangrijk. U kiest zelf de Rbi-er. Door dit mogelijk te maken waarborgen wij de objectiviteit van de Register Bouwkundig Inspecteurs.

Zoek Rbi-er Leden