Aannemer krijgt niet betaald
Bouwen is vertrouwen. Maar controleren is beter
Als aannemer sta je vaak lijn recht tegenover je klant als het gaat om de geleverde prestatie. Kwaliteit wordt vaak gebruikt om een termijn of openstaande facturen niet te betalen.En het recht op herstel van eventuele gebreken wordt niet gegund. Claimt de opdrachtgever terecht of onterecht en houdt deze u terecht of onterecht gegijzeld met een openstaande factuur is een vraag die wij als stichting NRBI vaak krijgen. Maar hoe breng je dat (juridisch) in kaart?
Het claim gedrag van opdrachtgevers (consumenten) zijn vaak onterecht. Normen, verwerkingsvoorschriften en goed en deugdelijk werk zijn begrippen die uw opdrachtgever vaak niet kent waardoor zij de lat vaak veel te hoog leggen. Advies: Breng het (ver)bouwgeschil onafhankelijk in kaart en toon aan dat u achter uw werk staat.
Openstaande factuur als dwangmiddel aannemer
Doordat de opdrachtgever/consument al dan niet een te hoge kwaliteitsnorm hanteert en zich beroept op een wanprestatie worden vaak facturen (onterecht) achter gehouden. Deze facturen vertegenwoordigen vaak geleverde arbeid, materalen en onderaanneming. Er is geleverd en geinvesteerd. Als aannemer dien je aan te tonen dat het geleverde voldoet. Eenmaal aangetoond dan wordt het (onterecht) achterhouden van betalingen lastig en sta je vaak juridisch sterker.
Recht op herstel aannemer
Opdrachtgevers / consumenten weigeren u op de bouw of in de woning? De opdrachtgever claimt dat u geen goed werk heeft geleverd en weigert u (de laatste) termijnen te betalen. Op grond van artikel 7:759 lid 1 (BW) heeft u het recht op herstel. De opdrachtgever mag u deze niet zomaar ontnemen. De opdrachtgever moet u dus inzage geven in de gebreken of klacht.
In de praktijk gebeurt dit vaak niet, en wordt de aannemer niet betaald op basis van een ongefundeerde (vage) wanprestaties. De opdrachtgever is in gebreke.
Tip! Weigert de opdrachtgever of consument u toegang op de bouw of in de woning. Gebruik het recht op herstel om op locatie het werk te beoordelen of onafhankelijk te laten toetsen.
Deskundigenonderzoek
Een onafhankelijk deskundigonderzoek door een register bouwkundig inspecteur (Rbi-er) brengt het (ver)bouwgeschil of klacht in kaart. Door het toepassen van hoor en wederhoor op locatie en het werk te toetsen aan de normen, verwerkingsvoorschriften en goed en deugdelijk werk verkrijgt men inzicht in de (vage) klachten. Is er wel of geen wanprestatie geleverd. Indien gewenst kan ook de register bouwkundige.
Voordelen van een deskundigenonderzoek
- Onafhankelijkheid gewaarborgd. Register bouwkundigen moeten zich aan de beroeps en gedragscode houden en mogen geen finaciele binding hebben met aannemers of klusbedrijven;
- Hoor en wederhoor: Partijen worden aangehoord;
- Wanprestatie of geen wanprestatie van de aannemer in kaart gebracht;
- Recht op herstel: Partijen weten waar ze staan.
- Aan te tonen of de termijnen/facturen terecht of onterecht worden achter gehouden.
Register bouwkundig inspecteurs zijn onafhankelijk. Het deskundigenonderzoek kan in uw voordeel of nadeel uivallen. De register bouwkundig inspecteurbeoordeeld het werk aan de normen en goed en deugdelijk werk. Voldoet het werk dan wordt dat duidelijk. Voldoet het werk niet? Ook dan wordt dit in kaart gebracht en kunt u zich beroepen op het recht van herstel.
Staat u achter het geleverde werk als aannemer. Wilt u eruit komen met uw opdrachtgever en lang lopende juridische procedures voorkomen? Laat het geleverde werk onafhankelijk toetsen door een register bouwkundig inspecteur.
Vragen? Neem contact op met stichting Nederlands Register Bouwkundig Inspecteurs.
Keuzevrijheid & transparantie
Het NRBI heeft als doel zijn leden vindbaar en boekbaar te maken voor aanvragers. Een opdracht komt tot stand tussen aanvragers en de gekozen zelfstandig Register Bouwkundig Inspecteurs. Transparantie en keuzevrijheid zijn belangrijk. U kiest zelf de Rbi-er. Door dit mogelijk te maken waarborgen wij de objectiviteit van de Register Bouwkundig Inspecteurs.